• darkblurbg

Van Data Mining naar Story Mining

Gepubliceerd op: 10-10-2018

The Data Tales doet interdisciplinair en praktijkgericht onderzoek naar de kansen en risico's van gecombineerde data-analysetechnieken. Op 23 november presenteert dit onderzoeksconsortium op de Hoge School van Utrecht (10.00-13.00 uur) de eerste resultaten. Ook meer weten over de rol van emoties, meningen en motivaties in de Customer Journey? Schrijf dan nu alvast in!

Hoe kan data science bijdragen aan een betere interactie tussen individu en organisatie? In het voorjaar van 2016 ontdekten we dat we allen op zoek waren naar het antwoord op die vraag, ieder vanuit zijn eigen invalshoek. We besloten onze krachten te bundelen, diep in de technische uitdagingen te duiken en legden de lat hoog voor ethische normen en waarden. Het consortium The Data Tales was geboren. The Data Tales doet interdisciplinair en praktijkgericht onderzoek naar de kansen en risico’s van gecombineerde data-analysetechnieken. Wij nodigen u uit voor de presentatie van onze resultaten tot nu toe.

Voor het in kaart brengen van een customer journey combineren we informatie over tijd, activiteiten en context. Met customer story mining gaan we een stap verder en verrijken die data met kennis over emoties, meningen en motivaties. Wij spreken dan van customer story: inzicht in het verloop van de klantreis, maar ook in het wie, wat, waarom en wanneer.

Interdisciplinair

Customer story mining vraagt om integratie van data mining disciplines. Die integratie is een interdisciplinaire puzzel die we alleen kunnen oplossen als iedereen buiten het eigen vakgebied durft te treden. Omdat iedereen een klein stukje, maar niemand de hele puzzel heeft.

Ethiek als ontwerpnorm

Techniek ontwikkelt zich razendsnel, veel sneller dan wetgeving kan bijbenen. Daarom zoeken we in het consortium hoe we voorbij de wet kunnen kijken en ethische aspecten vanaf het begin in het onderzoek en de onderzoeksresultaten in kunnen bouwen: ethics by design.

Resultaten

Op vrijdag 23 november presenteren we de eerste resultaten van ons onderzoek. Zodat u ziet wat er technisch mogelijk is en waar we ons als The Data Tales mee bezig houden. Het is meteen een uitnodiging om mee te denken over onze onderzoeksagenda en zo mede de toekomst van story mining te bepalen. We nemen u mee op onze reis, tonen hoever wij zijn met deze puzzel en zijn benieuwd of u nog een ontbrekend puzzelstukje meebrengt. Het precieze programma maken we binnenkort bekend.

Het event is voor iedereen toegankelijk, maar vooral geschikt voor wie bezig is met innovatie van klantinteractie en met interesse in data en ethics by design. Graag nodigen we u uit voor The Data Tales – Van Data Mining naar Story Mining op vrijdag 23 november 2018 van 10.00 – 13.00 uur, met aansluitend een lunch waarin u kunt netwerken. Locatie: Hogeschool Utrecht, Uithof.

Aanmelden kan vast via verbind@thedatatales.org.

Meer weten? Kijk op www.thedatatales.org